Pick Perfect

Doel: Onboarden Ontwikkelen Klant: Royal FloraHolland Oplevering: Juni 2024

Royal FloraHolland

Pick Perfect

In de logistieke hubs van Royal FloraHolland worden iedere dag vers geplukte bloemen aangeleverd en vervolgens gepickt. In korte tijd moeten alle orders worden verzameld zodat ze met het juiste transport op weg kunnen naar kopers over de hele wereld. Bepaald geen sinecure in een koelcel waar nog enkele honderden orderpickers rondrijden om de andere orders klaar te zetten. 

Toen Royal FloraHolland met een nieuw orderpick proces startte, rees de vraag hoe nieuwe operators optimaal konden worden opgeleid. In de piekseizoenen stromen er veel tijdelijke krachten in die snel up-to-speed moeten zijn. In het vernieuwde opleidingsproces bleek een digitale training game de missing link om orderpickers heel gericht de basis van het vak te leren voordat de opleiding in de praktijk verder wordt gezet.

Vraag

Hoe kunnen we onze orderpickers beter opleiden voor hun werkzaamheden bij Royal FloraHolland?

Deelnemers: 100+ elke maand
Ontwikkeltijd: 4 maanden
Resultaat: 

  • minder operationele fouten
  • hogere productiviteit 
  • positieve beoordelingen door operators

Pick Perfect

Om operators optimaal voor te bereiden op hun werkzaamheden en het aantal gemaakte fouten te minimaliseren, spelen ze Pick Perfect. Operators oefenen in alle rust alle ‘happy’ en ‘unhappy flows’ en krijgen zo de basis van het orderpicken onder de knie. Ze gaan zelf aan de slag, in hun eigen taal en op hun eigen tempo. In ieder level een stapje moeilijker. Tot ze klaar zijn voor de volgende stap in hun opleiding.

Dit is een schaalbare, digitale oplossing waarin alle operators een uniforme leerervaring krijgen die bovendien aansluit bij hun eigen leervoorkeuren. Zo bouwen ze de benodigde ervaring op om in de praktijk direct aan de slag te kunnen en vanaf dag één bewezen minder fouten te maken.

Praktijkgericht

De training game faciliteert de leervoorkeuren van praktisch geschoolde medewerkers. Ze gaan zelf aan de slag, experimenteren en lossen problemen op in realistische situaties. De game is sterk visueel en lijkt precies op de realiteit, spelers krijgen praktische (en korte) instructies en directe feedback.

Pick-Perfect_3.jpeg

Richard Eijkenbroek - Royal FloraHolland

De serious game Pick Perfect wordt inmiddels op alle locaties gespeeld en zit standaard in de onboarding van nieuwe medewerkers. Dat alleen al is een groot succes. Door het spelen van Pick Perfect zijn nieuwe medewerkers goed voorbereid voordat ze de werkvloer opgaan, waardoor ze de ingewikkelde orders die ze vanaf dag 1 krijgen gewoon kunnen tackelen! 

Het mooiste is dat de instructeurs, die normaal vooral informatie aan het zenden waren in de vorm van presentaties, nu echt oog kunnen hebben voor de menskant. Hun rol verschuift nog meer naar een coachende rol en dat is hoe inwerken zou moeten zijn.

Pick-Perfect_14.jpeg
Pick-Perfect_18.jpeg
Pick-Perfect_11.jpeg
Pick-Perfect_10.jpeg

Ontwikkeling

Voor de ontwikkeling van Pick Perfect vormden we een vast projectteam met de procesmanager, trainer en verschillende processpecialisten. Wij in de lead en met volledige verantwoordelijkheid voor het proces, projectmanagement, ontwerp en ontwikkeling. We zoeken alle details van de inhoud van de serious game uit en bespreken met de verschillende locaties wat de ‘way of working’ is die we medewerkers willen aanleren. Op basis van deze informatie wordt de game ontwikkeld en uitgebreid getest. Totdat alles helemaal klopt en de training game klaar is voor gebruik.

 

 

Pick-Perfect_9.jpeg

Stap voor stap

Spelers voeren in de game de exacte werkzaamheden uit die ze later in het echt ook moeten uitvoeren. Met stap-voor-stap uitleg en directe feedback als ze een fout maken. Zo leren spelers snel en is de stap naar de realiteit zo klein mogelijk. Leren door te doen.

Pick-Perfect_17.jpeg

Uniforme training

De training game is voor iedere speler hetzelfde. De kwaliteit van de trainer en het al dan niet voorkomen van flows in de praktijk zijn dus niet van invloed op de leerervaring. Zo krijgen dus alle operators dezelfde opleiding en leren ze dezelfde manier van werken aan. 

In ieders eigen taal

De training games zijn beschikbaar in de drie talen die gesproken worden door de orderpickers van Royal FloraHolland. Zo krijgen alle operators uitleg in hun eigen taal.

Pick-Perfect_16.jpeg

Kopie van de praktijk

In de digital game maken we de realiteit zo precies mogelijk na. Geheel op maat. De bloemen, fusten, karren, scanners, en interacties zijn identiek met de realiteit. Zo herkennen operators alle elementen en maken we de stap van de training naar het echte werk zo klein mogelijk.

Pick-Perfect_4.jpeg

Directe feedback

In de game krijgen operators directe feedback bij het goed of fout uitvoeren van een handeling, eventueel aangevuld met extra uitleg. Zo krijgen ze de bevestiging dat ze op de goede weg zijn, of leren ze direct van hun fouten. Dit zorgt voor een razendsnelle leercurve. Door het vele herhalen van de handelingen en het plezier in de game, blijven de geleerde lessen bovendien goed hangen. 

Pick-Perfect_13.jpeg

Zo heeft Eline dit project beleefd

Het ontwikkelen van Pick Perfect bij Royal FloraHolland was één van mijn favoriete TEO projecten. Het is natuurlijk al een bijzondere ervaring om een loods vol met heerlijk ruikende bloemen binnen te lopen. Maar de meeste energie kreeg ik van het toewerken naar een mooi, tastbaar eindproduct. Een game die klopt met de realiteit en ook interessant is om te spelen. 

In dit project zijn we begonnen met een pilot. Om te zien wat aanslaat bij de doelgroep en in hoeverre de pickresultaten ook echt meetbaar verbeterden. Na succesvolle resultaten hebben we deze pilot doorontwikkeld tot een volledige trainingsgame. Deze volledige versie van Pick Perfect wordt nu op alle locaties als standaard trainingsmethode ingezet.

Ik denk dat het succes van dit project grotendeels te danken is aan de goede onderlinge samenwerking. We werkten met een klein ontwikkelteam waarin zowel TEO, als RFH vertegenwoordigd was. Wij brachten de expertise op serious game-dynamieken en het ontwikkelen van de trainingsgame, zij de inhoudelijke expertise op het proces.

Heb je een vergelijkbare vraag?

Laten we kennis maken

Ja. Laten we kennismaken. Dat kan bellend, met koffie, bij een van onze Boost Events of met een gerichte Design Sprint waarin we samen jouw vraag uitdiepen en een passende oplossing ontwerpen.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.