Perceptie Parade

Doel: Verbinden Klant: Universiteit Leiden Oplevering: Juni 2024

Universiteit Leiden

Perceptie Parade

Op 13 en 14 juni 2024 kwamen alle bestuurders en belangrijke cultuurdragers van de Universiteit Leiden samen tijdens de Strategische Conferentie. De organisatie wilde deelnemers aan de start van de conferentie laten ervaren hoe we allemaal gekleurd naar de wereld kijken en waarom bewustwording hiervan essentieel is voor het creëren van een lerende cultuur en het ontwikkelen van je eigen leiderschap.  Met dat doel voor ogen creëerden we samen met een team van de Universiteit Leiden de Perceptie Parade: een interactieve expositie met verschillende ervaringen en bijbehorende reflectievragen, van een installatie over groupthink bij NASA tot tunnels over de confirmation bias rondom leiderschapsstijlen. Alles om gesprekken te stimuleren en mensen ontvankelijk te maken voor de rest van het programma. 

Vraag

Hoe kunnen we collega's aan de start van de Strategische Conferentie laten ervaren wat de invloed van perceptie is op je leiderschap en je vermogen om te leren?

Doelgroep: 120 bestuurders en  cultuurdragers
Ontwikkeltijd: 2,5 week
Resultaat: interactieve expositie met 8 ervaringen
Fun fact: Winnaar van de Experience Award 'Meest Meeslepend' 2024

Waarom inzicht in perceptie relevant is voor je leiderschap

Bij Universiteit Leiden geloven ze dat reflecteren op hun eigen perspectieven én die van anderen de sleutel is tot een gezonde en betrokken gemeenschap. Door te erkennen dat onze percepties subjectief en beïnvloedbaar zijn, openen deuren naar nieuwe inzichten en innovatieve wetenschap. Bias herkennen maakt mensen niet zwakker, maar juist sterker. Het helpt mensen bewuster te kijken naar de wereld en makkelijker verbinding te maken met anderen.  

Vanuit die overtuiging wil Universiteit Leiden bouwen aan een toekomst waarin iedereen wordt gehoord, begrepen en gewaardeerd. Dit vraagt om leiderschap en een nieuwe manier van kijken naar dezelfde werkelijkheid.

IMG_9649 (3).jpg

Een interactieve expositie als kickstart van de dag

De Perceptie Parade liet je op een unieke manier ervaren hoe onze kijk op de wereld wordt gekleurd door biases. Geen lange verhalen, maar interactieve ervaringen die je bewust maken van onbewuste mechanismes. 

De deelnemers liepen in duo's de Perceptie Parade binnen en doorliepen acht verschillende ervaringen. Bij elke ervaring vonden de deelnemers een museumbordje met een bijpassende reflectievraag. De collega's startten hiermee op een laagdrempelige manier het gesprek en wisselden relevante ervaringen uit. Naast de goede inhoudelijke gesprekken, was er ook genoeg ruimte voor plezier en verbinding waardoor de deelnemers zin kregen in de rest van het programma.

IMG_9654 (1).jpg

Groupthink

De ervaringen daagden de aanwezigen dus uit om op hun eigen denken en handelen te reflecteren. Maar hoe zagen die ervaringen er dan uit? We lichten er twee uit op deze pagina.

De deelnemers stonden al vrij snel oog in oog met een grote astronaut, symbool voor de bias Groupthink. Het tragische voorbeeld van de Challenger-explosie in 1986 toonde hoe het negeren van kritische stemmen leidde tot een ramp.

Aan de hand van deze beelden ontstond een diepgaand gesprek: hoe creëer je een cultuur waarin afwijkende meningen worden gewaardeerd en fouten bespreekbaar zijn? Een confronterend, maar verbindend moment dat diepe inzichten bood.

Confirmation Bias

Halverwege de Perceptie Parade kwamen de deelnemers voor twee tunnels te staan. Sociaal psycholoog Douglas McGregor beschreef in de jaren ’60 twee mensbeelden. Theorie X en Theorie Y. De deelnemers werden gevraagd welk mensbeeld het best past bij hun idee over de mens:

🔹 Theorie X: Werknemers zijn van nature lui, vermijden werk en verantwoordelijkheid.
🔹 Theorie Y: Werknemers zijn van nature gemotiveerd, verantwoordelijk en zien werk als vanzelfsprekend.

Ongeacht welke keuze je maakt, kwam je in een tunnel vol bevestigende artikelen en overtuigingen terecht. De deelnemers werden geconfronteerd met de kracht van de confirmation bias. En daar ligt ook meteen een risico voor hoe organisaties worden geleid en hoe besluiten worden genomen. Genoeg stof tot nadenken voor de deelnemers.

IMG_9661 (2).jpg

Petra Boerlage - Opdrachtgever

“Het had ook ‘The Pressure Cooker Award kunnen heten. Het organiseren van een jaarlijkse interne Strategische conferentie kost veel tijd en aandacht. Helemaal als er nagenoeg 3 weken voor aanvang een idee op tafel komt over hoe we deelnemers kunnen ‘confronteren’ met hun bias, de automatische gedachten die ons handelen onbewust sturen.
 

Een groep wetenschappers en bestuurders als voorprogramma van een conferentie geboeid krijgen is een uitdaging. Die uitdaging hebben ze zonder aarzeling aangenomen. De deelnemers startten door de Perceptie Parade de conferentie met een glimlach, hadden hun eerste gesprek over leiderschap voor aanvang al achter de rug en stapten vol energie de conferentie in.”

Heb je een vergelijkbare vraag?

Laten we kennis maken

Ja. Laten we kennismaken. Dat kan bellend, met koffie, bij een van onze Boost Events of met een gerichte Design Sprint waarin we samen jouw vraag uitdiepen en een passende oplossing ontwerpen.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.