Digitale Traininggames

Doel: Onboarden Ontwikkelen Klant: bol. Oplevering: Oktober 2024

bol.

Digitale training games

In Waalwijk staat het grootste pakjescentrum van Europa. Het bol fulfilment center. In deze grotendeels geautomatiseerde omgeving zijn operators elke dag in de weer om alle producten te verwerken. Een omgeving met relatief veel in- en uitstroom van medewerkers en waar het dus loont om nieuwe medewerkers snel op te leiden. 

Veel van de gebruikte trainingsmethoden bleken echter beperkt schaalbaar, tijdsintensief en sterk afhankelijk van de kwaliteit van trainers. Dit leidde tot verschillende manieren van werken en een verminderde output en kwaliteit. Dus was de logische vraag: ‘hoe leid je nieuwe medewerkers snel en effectief op in hun nieuwe werkzaamheden?’

Vraag

Hoe kunnen we nieuwe warehouse medewerkers effectief en schaalbaar trainen?

Deelnemers: 100+ elke maand
Ontwikkeltijd: 3 maanden
Resultaat: 

  • minder operationele fouten
  • hogere productiviteit 
  • positieve beoordelingen door operators

Digitale training games

In deze serie van digitale training games gaan operators zelf aan de slag. Per proces is er een andere trainingsgame beschikbaar waarin operators precies díe taken oefenen die voor dat proces nodig zijn. In een digitale, veilige omgeving voeren ze alle werkzaamheden uit die ze in het echt tegen kunnen komen. Met ondertussen uitleg in hun eigen taal. Elk level een stapje moeilijker tot ze als volleerd operator de deur uitlopen, klaar voor het echte werk. Dit is een schaalbare, digitale oplossing waarin alle operators een uniforme leerervaring krijgen die bovendien aansluit bij hun eigen leervoorkeuren. Zo bouwen ze de benodigde ervaring op om in de praktijk direct aan de slag te kunnen en vanaf dag één bewezen minder fouten te maken.

Praktische doelgroep

De doelgroep bestaat uit veelal praktisch- of ongeschoolde medewerkers die tijdelijk in het warehouse werken. Ze zijn ze vooral goed in doen en niet per se in luisteren, lezen en meekijken. Dat is de reden dat e-learnings, meelopen met andere operators en presentaties niet het gewenste leer-effect hadden. Deze doelgroep moet aan de slag. Zelf proberen, fouten maken, een hele korte uitleg krijgen en opnieuw proberen. Veel herhalen, stap-voor-stap opbouwen en zo de werkzaamheden inslijten. Dit zijn dan ook de principes die we in de traininsgames hanteren.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_92 kopie.jpg
TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_123 kopie.jpg

Ontwikkeling

Voor de ontwikkeling van deze digitale training games vormen we een vast projectteam met bol en medewerkers uit de praktijk. We zoeken alle details van de werkzaamheden uit en leggen vast wat de ‘way of working’ is, of zou moeten zijn. Op basis van deze informatie wordt de game ontwikkeld en uitgebreid getest. Totdat alles helemaal klopt en de training game klaar is voor gebruik. Tijdens dit proces nemen wij de leiding in het projectmanagement, het ontwerp en de ontwikkeling van de training game. Uiteraard helpen we ook graag bij de uitrol, om ervoor te zorgen dat de game optimaal wordt ingezet.

 

 

Coen Siezenga - bol.

Samen met The Experience Office hebben we in korte tijd een trainingsgame ontwikkeld om onze operators kwalitatief goed te kunnen trainen.

Het trainen door middel van een serious game was nieuw binnen bol, en onder leiding van het team van The Experience Office zijn we tot een geweldig eindresultaat gekomen. De serious games stellen ons in staat om onze operators op een eenduidige manier, efficiënt en met plezier op te leiden voor hun werk in het warehouse. We gaan ze dus nog jaren gebruiken.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_133 kopie.jpg
TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_93 kopie.jpg
TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_64 kopie.jpg
TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_102 kopie.jpg

Stap voor stap

Spelers voeren in de game de exacte werkzaamheden uit die ze later in het echt ook moeten uitvoeren. Met stap-voor-stap uitleg en directe feedback als ze een fout maken. Zo leren spelers snel en is de stap naar de realiteit zo klein mogelijk. Leren door te doen.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_76 kopie.jpg

Uniforme training

De training game is voor iedere speler hetzelfde. De kwaliteit van de trainer en het al dan niet voorkomen van flows in de praktijk zijn dus niet van invloed op de leerervaring. Zo krijgen dus alle operators dezelfde opleiding en leren ze dezelfde manier van werken aan.

Taalkeuze

De training games zijn beschikbaar in alle talen die het fulfilment center rijk is. Zo krijgen alle operators uitleg in hun eigen taal.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_81 kopie.jpg

Kopie van de praktijk

In de digital game maken we de realiteit zo precies mogelijk na. Geheel op maat. De producten, de scanners, de knoppen en de interacties zijn identiek met de realiteit. Zo herkennen operators alle elementen en maken we de stap van de training naar het echte werk zo klein mogelijk.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_141 kopie.jpg

Directe feedback

In de game krijgen operators directe feedback bij het goed of fout uitvoeren van een handeling, eventueel aangevuld met extra uitleg. Zo krijgen ze de bevestiging dat ze op de goede weg zijn, of leren ze direct van hun fouten. Dit zorgt voor een razendsnelle leercurve. Door het vele herhalen van de handelingen en het plezier in de game, blijven de geleerde lessen bovendien goed hangen.

TheExperienceOffice_Dag_1_20170607_101 kopie.jpg

Zo heeft Joep dit project beleefd

Dit is voor mij een van de mooiste projecten. Het vernieuwende element van deze game voor zowel onszelf, bol., als de gehele logistieke sector is iets waarvoor je me echt mag wakker maken. 

In deze game laten we zien dat we een relatief saai proces, door het toevoegen van een (spel)beleving echt tot leven kunnen wekken voor een doelgroep. En belangrijker nog, dat dit alles het leereffect sterk verhoogt. Bovendien was het team waarmee we dit tot stand hebben gebracht een bijzonder team. We vertrouwden elkaar al snel volledig en konden we echt bouwen op elkaars expertise en ideeën. Het commitment vanuit bol. en het vertrouwen wat we als TEO kregen zorgden voor snelle besluitvorming en een top-eindresultaat. Het moment waarop we de volledige game met het hele team voor het eerst presenteerden aan alle bol.-collega’s zal ik nooit vergeten.

Heb je een vergelijkbare vraag?

Laten we kennis maken

Ja. Laten we kennismaken. Dat kan bellend, met koffie, bij een van onze Boost Events of met een gerichte Design Sprint waarin we samen jouw vraag uitdiepen en een passende oplossing ontwerpen.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.