Pick Perfect: de impact een half jaar later

Eline Luijken Leestijd: minuten

Pick Perfect de trainingsgame

 

Afgelopen voorjaar ontwikkelden wij de trainingsgame Pick Perfect voor Royal FloraHolland. Wij kijken hier met een glimlach op terug, maar wat vond de klant er eigenlijk van? En wat voor een impact heeft die serious game nu, een half jaar later? Wij interviewden onze klant Richard Eijkenbroek, procesmanager outbound bij Royal FloraHolland. Lees hieronder hoe hij het inzetten van serious gaming ervaart:

Pick-Perfect_11.jpeg
Pick-Perfect_14.jpeg
Pick-Perfect_3.jpeg
Pick-Perfect_15.jpeg
Om te beginnen, wat doet Royal FloraHolland eigenlijk?

Royal FloraHolland (RFH) is dé bloemenveiling van Nederland. Hier brengen verschillende leveranciers hun bloemen naartoe om te verkopen aan klanten van over de hele wereld. Zie je het al voor je? Grootse hallen, in de gekoelde pickzones temperaturen rond de 4 graden en rijen aan karren vol met - je raad het al - bloemen en planten! Het is een heuse operatie om ervoor te zorgen dat iedere koper de juiste hoeveelheid en het juiste soort bloemen van de juiste leverancier in de vrachtwagen mee krijgt.

 

Richard, aan jou de vraag: Wat was voor RFH de aanleiding om met serious gaming aan de slag te gaan?

Binnen Royal FloraHolland stonden we voor een grote systeemovergang van ‘verdelen’ naar ‘orderpicken’. Zonder diep in te gaan op het verschil tussen ‘verdelen’ en ‘orderpicken’, betekende dit dat iedereen op de werkvloer een andere manier van werken moest aanleren. Tegelijkertijd bood dit kansen om met alle verschillende locaties één uniforme manier van werken te gaan hanteren.

Echter bracht de nieuwe manier van werken, het orderpicken, ook een uitdaging met zich mee. Het inwerken van nieuwe medewerkers werd een stuk ingewikkelder. Nieuwe medewerkers konden vanaf dag 1 al ingewikkelde karren voor hun neus krijgen. Dus zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe manier en een effectieve vorm van opleiden.

We waren al bekend met dat serious gaming een beproefde leermethode is. Daarom zijn we gaan onderzoeken of dit voor de onboarding een geschikte optie zou zijn.

 

Wanneer is de serious game Pick Perfect een doorslaand succes? Of is dat het al?

De serious game Pick Perfect wordt inmiddels op alle locaties gespeeld en zit standaard in de onboarding van nieuwe medewerkers. Dus dat alleen al is een groot succes. Door het spelen van Pick Perfect zijn nieuwe medewerkers goed voorbereid voordat ze de werkvloer opgaan, waardoor ze die ingewikkelde kar op dag 1 gewoon kunnen tackelen!

Het mooiste is dat de instructeurs, die normaal vooral informatie aan het zenden waren in de vorm van presentaties, nu echt oog kunnen hebben voor de menskant. Hun rol verschuift nog meer naar een coachende rol en dat is hoe inwerken zou moeten zijn vind ik.

 

Hoe vinden spelers het om ingewerkt te worden met een game?

De meeste spelers ervaren het als een fijne en leuke manier van leren. Vooral de jongere generatie pakt het heel snel op. Het spel bewijst: de kracht zit in de herhaling. Door zelf de basishandelingen uit te voeren en te herhalen, weten ze op de vloer direct wat ze moeten doen.

 

Zou je het gebruik van serious gaming aanraden aan collega's in de sector?

Ja zeker, persoonlijk ben ik er compleet van overtuigd dat het toepassen van serious gaming een positieve bijdrage levert aan de leerervaring van nieuwe medewerkers en het positief bijdraagt aan de kwaliteit van het werk.